“GLORY”, των Κριστίνα Γκρόζεβα & Πέταρ Βαλτσάνοφ
Με την βραβευμένη ταινία από την Βουλγαρία «Glory», συνεχίζονται οι εβδομαδιαίες προβολές επιλεγμένων ταινιών, που διοργανώνει η Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου σε συνεργασία με τον Π.Α.Ο.Δ.Α.Ν.Την Τρίτη 11 Δεκεμβρίου στις 21:30 στο κινηματοθέατρο RΕΧ, με γενική είσοδο 5€, προβάλλεται η τελευταία δημιουργία των Βούλγαρων σκηνοθετών Κριστίνα Γκρόζεβα και Πέταρ Βαλτσάνοφ. Η ταινία που κατάφερε να ξεπεράσει τα στενά Βαλκανικά όρια και να διακριθεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλς είναι παραγωγής Βουλγαρίας 2016, διάρκειας 101′ και πρωταγωνιστούν η Μαργκίτα Γκόσεβα και ο Στέφαν Ντενολιούμποφ.
Υπόθεση: Ένας φτωχός σιδηροδρομικός βρίσκει στις ράγες του τρένου ένα μεγάλο χρηματικό ποσό, το οποίο παραδίδει στις αρχές και γίνεται το πρόσωπο της ημέρας. Το κράτος τον επιβραβεύει με μια εκδήλωση προς τιμήν του και η επικεφαλής Δημοσίων Σχέσεων του Υπουργείου Μεταφορών, παίρνει το παλιό του ρολόι, για να του απονεμηθεί ένα καινούργιο, δώρο για το ήθος του. Όλα όμως παίρνουν απρόοπτη τροπή όταν το νέο ρολόι χαλάει και το παλιό έχει χαθεί. Ο τίμιος εργάτης ξεκινά μια απεγνωσμένη μάχη να επανακτήσει το οικογενειακό του κειμήλιο και τη χαμένη του αξιοπρέπεια…Δύο χρόνια μετά το πολυβραβευμένο τους “Μάθημα”, το σκηνοθετικό και συγγραφικό δίδυμο επιστρέφει με ένα ακόμα ζωντανό πορτρέτο της βουλγάρικης κοινωνίας, με πρωταγωνιστή αυτή τη φορά έναν απλοϊκό σιδηροδρομικό εργάτη, που μετατρέπεται σε απρόθυμο ήρωα. Τελικά καταλήγει έρμαιο στα πολιτικά παιχνίδια κυβερνητικών υπαλλήλων και δημοσιογράφων, που θα τον χρησιμοποιήσουν ξεδιάντροπα για να εξυπηρετήσουν τις προσωπικές τους σκοπιμότητες και θα τον εγκαταλείψουν αργότερα με αδιαφορία.Το χαμένο ρολόι, (ο τίτλος αναφέρεται στην υπαρκτή μάρκα του ρολογιού, αλλά και στην απατηλή και απόλυτα ειρωνική «δόξα» της έντιμης πράξης του πρωταγωνιστή), συμβολίζει την αντίθεση που υπάρχει στη σύγχρονη βουλγαρική κοινωνία, την έλλειψη σεβασμού, την υποκρισία απέναντι στις παραδοσιακές αξίες. Για τον μοναχικό εργάτη το παλιό ρολόι μετατρέπεται σε σύμβολο για τη χαμένη του αξιοπρέπεια. Εγκαταλείπει την ασφάλεια του φτωχικού του σπιτιού για να επιδοθεί σε μια ανελέητη –όσο και άνιση– μάχη με τη διαφθορά και τη γραφειοκρατία, με απρόβλεπτες συνέπειες.Στη στιβαρή παράδοση των ανατολικοευρωπαϊκών κοινωνικών δραμάτων των δεκαετιών του ’60 και του ’70, το «Glory» συνδέει με μοναδική ακρίβεια το ατομικό δράμα με την ορατή και αόρατη καθημερινότητα που το περιβάλλει. Ο δρόμος για την εξαγωγή πολιτικών συμπερασμάτων είναι δραματικά καθαρός και οι χαρακτήρες συγκινούν με την ειλικρίνεια που αγωνίζονται να υπερασπιστούν την αλήθεια τους. Αλήθεια που χάνεται ανάμεσα στο αντικειμενικό και το υποκειμενικό, το δίκαιο και το άδικο, το ιδιωτικό και το δημόσιο. Παίζοντας τον ρόλο της μοίρας, οι κοινωνικοί κανόνες ορίζουν το παιχνίδι ερήμην των ίδιων των παικτών και η τελική αίσθηση δεν μπορεί να είναι άλλη από αυτή μιας βαθιά πικρής, κωμικοτραγικής ματαιότητας.Με νατουραλισμό και απλότητα, το «Glory» κινείται χωρίς επιδεικτικές χειρονομίες και εμβαθύνει στους δύο χαρακτήρες. Χαρακτήρες που ερμηνεύονται αριστοτεχνικά από τους Στέφαν Ντενολιούμποφ και Μαργκίτα Γκόσεβα (πρωταγωνιστών και του «Μαθήματος»), στους ρόλους του κατά λάθος ήρωα με το επίμονο τραύλισμα και της δολοπλόκας υπουργικής υπαλλήλου. Οι εξαιρετικές ερμηνείες προσθέτουν αληθοφάνεια ακόμα και στις πιο μελοδραματικές και σχηματικές στιγμές και σε συνδυασμό με το αδιαμφισβήτητο ταλέντο των δύο σκηνοθετών συνθέτουν μια ζοφερή αλλά και εύστοχη κοινωνική σάτιρα, που θα μπορούσε να αναφέρεται σε οποιαδήποτε βαλκανική χώρα.
by ΛΕΣΧΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ