“ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ”, των Kριστίνα Γκρόζεβα & Πέταρ Βαλστάνοφ
Την Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2017, η Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου συνεχίζει τις προβολές επιλεγμένων ταινιών με την εξαιρετική ταινία «ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ – UROK». Η πολυβραβευμένη ταινία είναι Βουλγάρικης παραγωγής 2014, διάρκειας 111΄ και θα προβληθεί στο κινηματοθέατρο REX στις 21:30. Την σκηνοθεσία υπογράφουν οι Kριστίνα Γκρόζεβα και Πέταρ Βαλστάνοφ και πρωταγωνιστούν η Μαργκίτα Γκόσεβα και ο Ίβαν Μπάρνεφ.Με θέμα που σε παγιδεύει από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο λεπτό, η ταινία βραβεύτηκε στα σημαντικότερα φεστιβάλς του κόσμου (Τορόντο, Σόφιας, Σαν Σεμπαστιάν, Γκέτεμποργκ, Θεσσαλονίκης κ.α) και ήταν υποψήφια για βράβευση από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο.
Υπόθεση: Η Νάντε είναι καθηγήτρια αγγλικών σε σχολείο μιας μικρής επαρχιακής πόλης της κτυπημένης από την κρίση Βουλγαρίας. Παντρεμένη και με ένα τετράχρονο κοριτσάκι τα βγάζει δύσκολα πέρα, καθώς ο σύζυγός της δεν εργάζεται. ΄Οταν μια μαθήτριά της καταγγέλλει πως κάποιος από τους συμμαθητές της, της έκλεψε το πορτοφόλι της, η Νάντε προσπαθεί να κάνει τον ένοχο να παραδοθεί μόνος του. Όταν αυτό δεν συμβαίνει αποφασίζει να δώσει ένα μάθημα στα παιδιά, με ηθικές προεκτάσεις. Την ίδια μέρα όμως μαθαίνει ότι κινδυνεύει να χάσει το σπίτι της από επιπολαιότητα του συζύγου της, καθώς αν δεν αποπληρώσει άμεσα ένα δάνειο, θα μείνουν στο δρόμο! Και έτσι ξεκινά ένας αγώνας δρόμου…Το σκηνοθετικό δίδυμο από τη Βουλγαρία στήνει ένα νεορεαλιστικό κομψοτέχνημα, μια ταινία που καταδεικνύει πως φιλήσυχοι, νομοταγείς και νοήμονες πολίτες μπορούν να χάσουν τον έλεγχο της ζωής τους, αναπάντεχα, λόγω οικονομικών δυσχερειών και να προβούν σε απεγνωσμένες και απέλπιδες προσπάθειες, λειτουργώντας όχι με τη λογική αλλά με το θυμικό, με παρορμητισμό και χωρίς να υπολογίζουν τις συνέπειες των πράξεων τους.Βασισμένοι σε πραγματικά περιστατικά (γνώριμα και στην Ελλάδα της κρίσης), ζωντανεύουν με δεξιοτεχνία την εικόνα της σύγχρονης Ευρώπης και του πολίτη-μονάδα, εγκλωβισμένου ανάμεσα στην οικονομική κατάρρευση, τον τρόμο της επιβίωσης, το ασφυκτικό σύστημα και τα ξεπερασμένα ιδανικά του. Η ηρωίδα φτάνει συχνά στα όριά της, κάθε φορά τα ξεπερνάει, κατορθώνει να πάρει μια ανάσα, όμως σύντομα βρίσκεται μπροστά σε νέο αδιέξοδο. Η δυσοίωνη προοπτική να χάσει το σπίτι της για τα λίγα χρήματα που χρωστάει, την αναγκάζει να δοκιμάσει τον εαυτό της σε οριακές καταστάσεις. Τις ηθικές αξίες που δίδασκε στους μαθητές της, πρέπει τώρα να τις εφαρμόσει η ίδια στην προσωπική της ζωή και κάτω από αφόρητη πίεση.Η δασκάλα (ειρωνικά το όνομα της σημαίνει «ελπίδα») βρίσκεται διαρκώς σε κίνηση, αγώνα, πάλη. Η κάμερα την ακολουθεί, σαν να προσπαθεί να αποκαλύψει τι ακριβώς συμβαίνει στο μυαλό αυτής της στριμωγμένης γυναίκας. Οι δύο σκηνοθέτες χρησιμοποιούν μεγάλες λήψεις με την κάμερα στο χέρι, ακολουθώντας από κοντά την Νάντε να περπατά, να τρέχει, να αντιστέκεται μόνη απέναντι στην παράλογη εξουσία, το αδιάλλακτο Κράτος, την προσωπική και συλλογική ευθύνη, την ιστορικότητα της εποχής. Το ερώτημα που μόνιμα αιωρείται είναι αν θα μπορέσει να ακολουθήσει το σωστό δρόμο που διδάσκει στους μαθητές της και αν τελικά τα δυσάρεστα απρόοπτα της ζωής μπορείς να τα προσπερνάς αλώβητος και πιστός στον εαυτό σου.Σπουδαία η ερμηνεία της Μαργκίτα Γκόσεβα, που κρατά τον φακό και το ενδιαφέρον πάνω της με αυτοπεποίθηση και ατόφια γοητεία. Οι χώροι των γυρισμάτων είναι αυθεντικοί, οι ηθοποιοί κινούνται ανάμεσα στους πραγματικούς κατοίκους της πόλης και τα 30 παιδιά της τάξης είναι πραγματικοί μαθητές.Με εμφανείς επιρροές από τους αδελφούς Νταρντέν, οι ταλαντούχοι σκηνοθέτες αναπτύσσουν μία απλή, δυνατή ιδέα σε πολιτικό και ψυχολογικό θρίλερ. Υφαίνουν με δεξιοτεχνία τον καμβά της οικονομικής, κοινωνικής, πολιτικής και πολιτισμικής ύφεσης, της παγιωμένης κοινωνικής διαφθοράς και θέτουν ηθικά διλήμματα. Καταφέρνουν ακόμη μέσα στην συνολικά ζοφερή εικόνα να βάλουν και έξυπνο χιούμορ στο σενάριό τους και παραδίδουν το πικρό ‘μάθημά’ τους χωρίς καμία διάθεση διδακτισμού.
Μάθημα λιτότητας, εξαιρετικής κοινωνικής ανάλυσης και πολιτικής οξυδέρκειας, το «Μάθημα» κινηματογραφείται με νατουραλισμό και ουμανισμό. Το τέλος, απόλυτα λιτό και πολύ ξεκάθαρο, επιτρέπει στο θεατή να διατυπώσει μόνος του τα συμπεράσματα του για το πως βλέπει γενικά τη ζωή. Εξαιρετικό δείγμα σύγχρονου κινηματογράφου νέων δημιουργών από τη γειτονική βαλκανική χώρα, που η οικονομική συγκυρία φέρνει τους πολίτες της αντιμέτωπους με ηθικά διλλήματα και καταστάσεις παρόμοιες με αυτές που αντιμετωπίζουμε και στην Ελλάδα…
by ΛΕΣΧΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ