“DOGMAN’, του Ματέο Γκαρόνε

Mε την πολυβραβευμένη ταινία «Dogman», ολοκληρώνονται οι θερινές προβολές, που διοργανώνει κάθε καλοκαίρι η Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου σε συνεργασία με τον Π.Α.Ο.Δ.Α.Ν.

Την Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2019 στις 21:30, τον θερινό δημοτικό κινηματογράφο ‘Χριστίνα’, θα προβληθεί η τελευταία δημιουργία του ταλαντούχου Ιταλού σκηνοθέτη Ματέο Γκαρόνε. Η βραβευμένη στις Κάνες ταινία είναι ιταλικής παραγωγής 2018, διάρκειας 102′ και πρωταγωνιστούν οι Μαρτσέλο Φόντε, Εντουάρντο Πέσε, Άνταμο Ντιονίζι.

Η ταινία βασίζεται σε αληθινά γεγονότα που συγκλόνισαν την Ιταλία την δεκαετία του 80 και  ξεδιπλώνει την ιστορία του Μαρτσέλο. Ο Μαρτσέλο, είναι ιδιοκτήτης του Dogman, ενός μικρού μαγαζιού φροντίδας σκύλων και παράλληλα διακινεί μικροποσότητες κοκαΐνης. Είναι μικροκαμωμένος, πρόθυμος, εργατικός, ευγενικός με τους γείτονες, τρυφερός με την κόρη του από έναν αποτυχημένο γάμο και άψογος με τα σκυλιά που περιποιείται. Αναπτύσσει μια ιδιόρρυθμη σχέση φιλίας και υποταγής με τον τραμπούκο της περιοχής, τον κτηνώδη Σιμόνε, ο οποίος γίνεται όλο και πιο απειλητικός και ανεξέλεγκτος, εκβιάζοντας τον Μαρτσέλο να συμμετέχει σε μια διάρρηξη. Τελικά όμως τον ξεγελά, με αποτέλεσμα ο ανθρωπάκος να καταλήξει στη φυλακή. Όταν ο Μαρτσέλο αποφυλακίζεται είναι φαινομενικά ο ίδιος, αλλά μέσα του έχει αλλάξει, δεν είναι πια τόσο πειθήνιος και θέλει να πάρει εκδίκηση…

Γνωρίζοντας καλά το σύμπαν που περιγράφει, ο Ματέο Γκαρόνε φτιάχνει μια ταινία τόσο όμορφη, που κάνει τις εφιαλτικές εικόνες της να μιλούν πιο επεξηγηματικά από τους ήρωες του. Με εξαιρετική φωτογραφία, ζωντανεύει ένα αστικό τοπίο, σκοτεινό και ξεφτισμένο, σαν τους ανθρώπους που ζουν και πεθαίνουν εκεί.

Η βία -σωματική και ψυχολογική- βρίσκεται σε πρώτο πλάνο, πανταχού παρούσα σαν σύννεφο που αιωρείται μόνιμα πάνω από την πόλη-φάντασμα. Η βία είναι καθεστώς, είναι η συνθήκη σύμφωνα με την οποία οι κάτοικοι της πόλης ζουν τις ζωές τους. Ο Μαρτσέλο βρίσκεται παγιδευμένος σε αυτή τη δίνη της βίας, θύμα και θύτης, ένοχος και αποδιοπομπαίος τράγος ταυτόχρονα.

Η μόνη του διέξοδος είναι τα σκυλιά που φροντίζει και η μικρή του κόρη, οι τελευταίες αθώες και αγνές υπάρξεις σε μια πραγματικότητα που έχει βυθιστεί στο σκοτάδι. Η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη, καθώς δεν συγκρούεται τόσο με τον τραμπούκο βασανιστή του, όσο με τους δικούς του δαίμονες και τις αντιφάσεις της ίδιας του της φύσης.

Είναι δύσκολο να φανταστούμε μια πιο άρτια απεικόνιση της βίας και της ατέρμονης ανακύκλωσης της που κρατάει δέσμιους όσους εμπλέκονται μαζί της. Το «Dogman» στην καταθλιπτική απλότητά του, καταφέρνει να συγκλονίσει, όχι μόνο με τη θεματολογία του, αλλά και με μια αίσθηση της αυθεντικότητας, καθώς συνδυάζει την παράδοση του ιταλικού νεορεαλισμού με τους κώδικες του νουάρ. Εξαιρετικοί οι ημι-ερασιτέχνες ηθοποιοί και ιδιαίτερα ο Μαρτσέλο Φόντε στον πρωταγωνιστικό ρόλο (Βραβείο Ερμηνείας στις Κάνες).

Δεκάδες βραβεύσεις, για μια συναρπαστική ταινία που αφηγείται μια ιστορία Δαβίδ και Γολιάθ, μια ιστορία βίαιης εκδίκησης με κίνητρο την ανθρώπινη αποδοχή, μια ιστορία για τα ξεχασμένα από το νόμο και το κράτος προάστια-φαντάσματα της Ιταλίας κι όσους ζουν εκεί.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ

 

 


by