“ΘΕΪΚΟ ΚΟΛΠΟ”, του Βίνκο Μπρέσαν
Πέμπτη 15 Οκτωβρίου
έξυπνη σάτιρα από την Κροατία
Η Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου παρουσιάζει την Πέμπτη στις 21:30 στο κινηματοθέατρο REX, την βραβευμένη καυστική σάτιρα «Θεϊκό Κόλπο – The Priest’s Children». Η ταινία είναι παραγωγής Κροατίας 2013, σε σκηνοθεσία Βίνκο Μπρέσαν με τους: Κρέζιμιρ Μίκιτς, Νίκσα Μπούτιγιερ.Υπόθεση: Ο πατήρ Φαμπιάν αναλαμβάνει τα καθήκοντά του σ’ ένα μικρό νησί των Δαλματικών ακτών, που μαστίζεται από υπογεννητικότητα. Υπό την απειλή να μειωθεί το καθολικό ποίμνιο του, συλλαμβάνει ένα ιδιόμορφο σχέδιο: με τη βοήθεια του περιπτερά του χωριού τρυπάνε όλα τα προφυλακτικά. Αργότερα συμμετέχει στο πρωτοφανές σχέδιο και ο φαρμακοποιός του χωριού, ο οποίος αντικαθιστά τα αντισυλληπτικά χάπια με βιταμίνες! Σύντομα, μία σειρά από ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες θα προκαλέσουν το απόλυτο χάος και το αφελές σχέδιο θα φανερώσει σταδιακά όλες τις τραγικές του αδυναμίες…Βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μια κοινωνικά σαρκαστική και ευρηματική σάτιρα, η οποία θίγει ευαίσθητα θέματα θρησκευτικής ηθικής και σεξουαλικών συμπεριφορών. Παράλληλα ασκεί ευθεία κριτική στις τακτικές της Καθολικής Εκκλησίας, αλλά και της ζωή στις τοπικές, κλειστές κοινωνίες. Με πολλές απολαυστικές σκηνές και έξυπνες ατάκες, είναι γεμάτη ιδιαίτερους χαρακτήρες, πανέμορφα τοπία και γερές δόσεις χιούμορ.
Χρησιμοποιώντας τους κώδικες της κωμωδίας, σατιρίζει με αιχμηρό πολιτικό λόγο την καθολική εκκλησία στα Βαλκάνια του σήμερα, πετυχαίνοντας να κερδίσει φανατικό κοινό σε όλο τον κόσμο. Η ιδέα για την ταινία γεννήθηκε από την πρωτοβουλία του πάπα Βενέδικτου να επιτρέψει μόνο την κατά περίσταση χρήση των προφυλακτικών. Με αφορμή την κυριαρχία της καθολικής εκκλησίας στην Κροατία, το “Θεϊκό Κόλπο” αποτελεί μια παγκόσμια σουρεαλιστική σάτιρα για τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αποδέχονται το παράδοξο.Καταφέρνει να προσεγγίσει με παιχνιδιάρικο ύφος σοβαρά ζητήματα και προβλήματα που αφορούν στις σχέσεις των ανθρώπων, τις προσδοκίες, την επιθυμία ή άρνηση ενός παιδιού, σατιρίζοντας το συντηρητισμό, την υποκρισία και τον επιφανειακό «καθωσπρεπισμό» τόσο της Καθολικής Εκκλησίας, όσο και των μικρών κοινωνιών.Οι μηχανορραφίες των τριών κεντρικών προσώπων τούς οδηγούν σε μια ενδελεχή παρατήρηση και της παραμικρής λεπτομέρειας των ανθρώπων που έχουν βάλει στόχο. Με αυτόν τον τρόπο, αποκαλύπτονται καλά κρυμμένα μυστικά και ατοπήματα πολλών κατοίκων του νησιού, προβάλλοντας μια εικόνα που έρχεται σε αντίθεση με το προσωπείο του ευσεβούς, καλού και σεμνού πολίτη.Με λιτότητα και έναν αέρα ευθυμίας, ο Βίνκο Μπρέσαν σκιαγραφεί το πορτραίτο μιας κοινωνίας, η οποία, αν και πολύ μικρή, αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα των ανθρώπινων κοινωνιών. Γραφικές φιγούρες ανθρώπων και τοπίων συνθέτουν ένα θέαμα πρωτότυπο και ενδιαφέρον που θα προξενήσει την περιέργεια του κοινού με τις αλλεπάλληλες κωμικο-τραγικές (ή και το αντίστροφο) καταστάσεις του.Τα τραγικά γεγονότα συνυπάρχουν με τις κωμικές καταστάσεις, καθώς όπως αναφέρει ο σκηνοθέτης: “η ζωή δεν ανήκει αυστηρά σε ένα συγκεκριμένο είδος, αλλά εμπεριέχει την κωμωδία και την τραγωδία”. Η δεξιοτεχνία του αναγνωρίζεται στο γεγονός ότι έχει κατορθώσει να βρει τον ακριβή τόνο και ρυθμό παντρεύοντας το τραγικό με το κωμικό, δύο στοιχεία που αντιφάσκουν μεταξύ τους, κατάλληλα συνδυασμένα, όμως, καταφέρουν να αποδώσουν κινηματογραφικά τον κλαυσίγελο.
Μια πλούσια σε περιεχόμενο μαύρη κωμωδία από τα Βαλκάνια, για το βράδυ της Πέμπτης.
by ΛΕΣΧΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ