«PIETA», του Κιμ Κι Ντουκ
Η Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου παρουσιάζει την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015 στις 21:30 στο κινηματοθέατρο REX, την εξαιρετική δραματική ταινία «Pieta», του διάσημου Ασιάτη σκηνοθέτη Κιμ Κι Ντουκ. Είναι παραγωγής Νότιας Κορέας 2012, διάρκειας 104΄ και πρωταγωνιστούν οι: Λι Τζεονγκ-Τζιν, Τζο Μιτσου, Εουζτίν Κανγκ.
Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Βενετίας κερδίζοντας το βραβείο Καλύτερης Ταινίας και ενθουσίασε κοινό και κριτικούς. Προβλήθηκε σε δεκάδες χώρες ανά τον κόσμο και από πολλούς θεωρείται η καλύτερη μέχρι τώρα ταινία του Κιμ Κι Ντουκ, προκαλώντας συζητήσεις για τη θριαμβευτική επιστροφή του. ΄Εχει αποσπάσει 13 σημαντικά βραβεία (ανάμεσα τους 4 βραβεία στη Βενετία) και 17 υποψηφιότητες (όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας), ενώ έχει σαρώσει τα βραβεία σε όλα τα φεστιβάλ της Ασίας.
Υπόθεση: ΄Ενας μοναχικός άντρας δουλεύει σαν μπράβος σε τοκογλύφους. Εκφοβίζει και απειλεί αυτούς που χρωστάνε, για να τους αναγκάσει με τη βία να επιστρέψουν τα χρήματα που έχουν δανειστεί. Απροειδοποίητα μια γυναίκα εμφανίζεται και ισχυρίζεται ότι είναι η μητέρα του. Στην αρχή την απορρίπτει ψυχρά, σταδιακά όμως την δέχεται στη ζωή του και αποφασίζει να ζήσει μια φυσιολογική, λιγότερο βίαιη ζωή. Όμως κάποιος απαγάγει τη μητέρα του. Υποθέτοντας ότι ο απαγωγέας πιθανώς είναι κάποιος από το βίαιο παρελθόν του, συναντά όλους όσους είχε εκφοβίσει, προκειμένου να την βρει. Τελικά καταφέρνει να ανακαλύψει τον απαγωγέα, έρχεται όμως αντιμέτωπος με τρομερά σκοτεινά μυστικά του παρελθόντος, που θα ήταν προτιμότερο να μην είχε μάθει ποτέ…
«Πιετά» (στα ελληνικά: έλεος) ονομάζεται το μαρμάρινο γλυπτό του Μιχαήλ Άγγελου στο Βατικανό. Από αυτή την αριστουργηματική σύνθεση του μεγάλου ζωγράφου και γλύπτη εμπνεύστηκε ο ευρηματικός σκηνοθέτης και έφτιαξε μια ταινία με θέμα την αγάπη, την απάνθρωπη βία και το έλεος. Κοινωνικά διεισδυτικός και ταυτόχρονα μεταφυσικός, σοκαριστικά βίαιος και ποιητικά τρυφερός, ξετυλίγει μια ιστορία αδίστακτης εκδίκησης με το μανδύα μιας θρησκευτικής αλληγορίας.
Η διαδρομή, από την αποκτήνωση στο καθ’ ομοίωση, είναι η ιστορία του «Pieta». Ξεκινά με την παρουσίαση ενός στυγνού εκτελεστή, που ανατρέπει τις σταθερές της ζωής του όταν εμφανίζεται η αγάπη, στο πρόσωπο της γυναίκας που υποστηρίζει πως είναι η μητέρα του. Όμως δεν υπάρχει λύτρωση, χωρίς να προηγηθεί ο πόνος και η φρίκη. Τραβώντας στα άκρα και τις δύο πλευρές, τη φρικιαστική και τη μελοδραματική, ο Κιμ Κι Ντουκ ξαφνιάζει σε όλη τη διάρκειά της ταινίας. Σε ένα αέναο κύκλο βίας που κρατά φυλακισμένους τους ήρωες και με φόντο μια χώρα όπου οι άνθρωποι θυσιάζουν τα μέλη του σώματος τους για μια καλύτερη ζωή, όπου το χρήμα είναι ο σημαντικότερος λόγος για να πεθάνεις και που η «θρησκεία» που επικρατεί είναι ο… καπιταλισμός, ο Νοτιοκορεάτης δημιουργός αναποδογυρίζει τους όρους του τυπικού μελοδράματος, για να αφηγηθεί μια σύγχρονη παραβολή πάνω σε όσα λίγα χωρίζουν την εκδίκηση από τη συγχώρεση και την εξιλέωση από την τιμωρία.
Τελικά παραδίδει ένα γνήσιο μελόδραμα, με τη μορφή μιας ταινίας εκδίκησης. Ένα τρυφερό δράμα, με σκηνές αποτρόπαιης βίας. Ένα απαισιόδοξο αλλά βαθιά λυτρωτικό δοκίμιο πάνω στην άφεση αμαρτιών. Ένα νεορεαλιστικό θρίλερ, που από την πρώτη σκηνή και μέχρι το απρόσμενο φινάλε, σε συνεπαίρνει με τον τρόπο που οδηγεί τους ήρωες του στην κάθαρση.
Από τους σημαντικότερους και ιδιαιτέρα αγαπημένους στην Ευρώπη και στην Ελλάδα, o σκηνοθέτης παρουσιάζει και σε αυτή του την ταινία ήρωες από το περιθώριο της κοινωνίας, μοναχικούς και αποκομμένους. Με λιτό και απέριττο τρόπο, στήνει το πορτρέτο μιας κοινωνίας διεφθαρμένης από το χρήμα και βάναυσα σκληρής. Ταυτόχρονα διαποτίζει την ταινία με αμφισημία και αμφιβολία για την πραγματική ταυτότητα της γυναίκας, ξεβολεύοντας το θεατή και εγείροντας ποικίλους συλλογισμούς. Συναρπαστική ταινία, από ένα δεξιοτέχνη του είδους και δημιουργού ταινιών όπως το «Άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας… και Άνοιξη» ή το «Ολομόναχοι μαζί».