“FRANTZ’, του Φρανσουά Οζόν

 Οι εβδομαδιαίες προβολές, που διοργανώνει η Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου σε συνεργασία με τον Π.Α.Ο.Δ.Α.Ν συνεχίζονται με την ταινία «Frantz», την Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2018 στις 21:30, στο δημοτικό κινηματοθέατρο REX. Η βραβευμένη ταινία είναι Γαλλικής παραγωγής 2016, διάρκειας 116’, σε σκηνοθεσία Φρανσουά Οζόν με τους: Πιέρ Νινέ, Πόλα Μπέερ, Ερνστ Στέτζνερ.Υπόθεση: Σε μια μικρή γερμανική πόλη μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Anna θρηνεί καθημερινά στον τάφο του αγαπημένου της αρραβωνιαστικού Frantz, ο οποίος σκοτώθηκε στη Γαλλία. Μια μέρα ένας νεαρός, γοητευτικός Γάλλος, ο Adrien, αφήνει λουλούδια στον τάφο. Η παρουσία του φέρνει παρηγοριά σε εκείνη και στους θλιμμένους γονείς του Frantz, πολλοί Γερμανοί όμως δεν βλέπουν με καλό μάτι την εμφανιση του. Η παρουσία ενός μέχρι χθες θανάσιμου εχθρού στην πόλη θα προκαλέσει όχι μόνο αντιδράσεις αλλά και πάθη…

Το 1925 και με πρόσφατες τις μνήμες του πρώτου μεγάλου Πολέμου, γράφεται το θεατρικό έργο «Ο Άντρας που Σκότωσα», που μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη το 1932 από τον Λιούμπιτς, με τον τίτλο «Broken Lullaby». Ο Φρανσουά Οζόν πλάθει ένα ντελικάτο, συναισθηματικό και τρυφερό remake, την πρώτη ως επί το πλείστον γερμανόφωνη ταινία του, που συμμετέχει στο Φεστιβάλ της Βενετίας και αποσπά το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενης ηθοποιού (Πάουλα Μπέερ).Ακολουθεί τη βασική πλοκή του πρωταρχικού υλικού, αλλά με καίριες αλλαγές ιδιαίτερα στο δεύτερο μέρος, όπου κυριαρχεί το ανθρώπινο δράμα. Με συναρπαστικό τρόπο η ταινία ‘διχοτομείται’, καθώς στα μισά του φιλμ η αφήγηση αντιστρέφεται και στοιχεία του πρώτου μέρους καθρεφτίζονται σε μια σειρά αντίστοιχων γεγονότων στο δεύτερο μισό. Η ιστορία που μέχρι τότε βασιζόταν κυρίως στο συναίσθημα γίνεται κάτι μεγαλύτερο, που αφορά τα κατάλοιπα του πολέμου, τον προσωπικό αγώνα μακριά από το πεδίο της μάχης και την προσπάθεια όλων για ομαλή επιστροφή σε έναν ειρηνικό κόσμο που δεν μπορεί να αγνοήσει τις απώλειες.Το σταδιακό χτίσιμο της ιστορίας είναι πραγματικά φροντισμένο, οι χαρακτήρες ολοκληρωμένοι και το τέλος αποδίδει τα ηθικά και συναισθηματικά διλλήματα για την αποκάλυψη της επώδυνης αλήθειας. Η μελό διάσταση της αφήγησης υποστηρίζεται από τη διαχρονική και κλασική δομή της ταινίας. Ακόμη η  εξαιρετική ασπρόμαυρη φωτογραφία (με καταλυτικές έγχρωμες πινελιές) συνταιριάζει απόλυτα με το κλίμα εποχής αλλά και την αίσθηση παλιομοδίτικης αφήγησης που ταιριάζει στην πλοκή και στα διλήμματα των ηρώων.Το «Frantz» αποκαλύπτει ότι τελικά οι πιο σημαντικές ιστορίες στον πόλεμο είναι αυτές που κρατάει ο καθένας κρυφές μέσα του. Τα δεινά του πολέμου και τα εθνικιστικά  μίση που η πολεμική σύρραξη  συντηρεί, ο θλιμμένος κόσμος ανάμεσα στον πρώτο και τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, ‘χρωματίζονται’ και ζωντανεύουν μέσα από την ασπρόμαυρη εικόνα του Οζόν, αν και ο φακός του εστιάζει προσεκτικά στις προσωπικές ιστορίες. Τα διφορούμενα μυστικά ιντριγκάρουν μεθοδευμένα την εξέλιξη και η ταινία ουσιαστικά είναι μια αφηγηματική σπουδή πάνω στις πολλές διαστάσεις του ψέματος, του ερωτικού και κατ’ επέκταση και του πολιτικού.Συγκρατημένα συγκινητικό, βαθιά ρομαντικό ερωτικό-ιστορικό δράμα, πάνω στις μικρές και μεγάλες «σκηνοθεσίες» της καθημερινότητας, που επιβάλλονται από την παντοδύναμη Ιστορία και τις ανθρώπινες αδυναμίες.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

π


by